Op zoek naar informatie over allergieën? Lees er hier meer over
2 min gelezenInformatie over allergieën is een van de belangrijkste soorten informatie waarvan een bedrijf die met voedsel werkt moet weten en uit hun hoofd moeten leren. De reden hiervoor is dat dit soort allergenen altijd vermeld moeten worden, om zo de klant op de hoogte te stellen van wat er in het product zit. Als het namelijk voorkomt dat de klant iets consumeert waar hij of zij eigenlijk helemaal niet tegen kan, dan kan dit schadelijk of zelfs dodelijk zijn voor hen.
Informatie over allergieën is dus zeer belangrijk voor een voedselverwerkingsbedrijf of bedrijven die onverpakte producten verkopen, zoals restaurants, slagerijen en soortgelijke winkels. Informatie over allergiën, waar kan je die vinden? Je lees er meer over in dit blog.
Dit is wat je moet weten over allergenen en allergieën
Haccp horeca principes zijn standaardregels die een restaurant of een bedrijf die voedsel verwerkt moet volgen. Zo wordt namelijk voorkomen dat er gevaren ontstaan bij het produceren en consumeren van voedingsmiddelen. Het is echter wel zo dat als deze Haccp horeca principes gevolgd worden, dat het alsnog kan voorkomen dat er ‘gevaren’ in het voedsel bevat voor bepaalde groepen.
Dit kennen we beter als allergien: wanneer een persoon negatief reageert wanneer hij of zij iets inneemt, aanraakt of inademen. In zulke gevallen ontstaan er dan vervelende reacties die lichamelijk zichtbaar kunnen worden, zoals rode vlekken, jeukende ogen of een kriebelneus. In sommige gevallen kan een allergie tegen een voedingsmiddel zelfs dodelijk zijn voor de allergische persoon. Haccp horeca principes zijn dus niet de enige informatie waar een bedrijf zichzelf aan moet houden: ze moeten ook op de hoogte zijn van alle informatie en gerelateerde ontwikkelingen rondom allergieën.
Wat kun je doen als voedselverwerkingsbedrijf, restaurant, cafe, etc.?
Het is belangrijk als een bedrijf die voedsel produceert niet alleen aan de HACCP regels houdt, maar ook informatie over hun producten vermeldt. Dit houdt in dat duidelijk wordt vastgesteld welke ingrediënten zijn verwerkt in hun producten (gerechten) en wat voor allergenen deze dus bevatten.
Vaak hebben de meeste restaurants ook een allergenenkaart, zodat klanten zichzelf kunnen informeren over de producten die aan hun voorgeschoteld worden. Dit is wettelijk verplicht en deze informatie dus altijd ter beschikking zijn voor de consument. Is dit niet het geval? Dan kunnen consumenten jouw bedrijf en producten als onvertrouwbaar beschouwen en dus niet meer willen kopen of bestellen bij jou. Daarnaast is het ook strafbaar, dus bespaar jezelf een hoop moeite en gedoe en lever deze informatie aan.